Thursday 28 February 2013

Resepi : Biskut Coklat

Assalamualaikum....

Haritu aku pergi kursus masak. KEMAS yang buat kot. Aku ikut je sebab tak perlu bayar pun. Antara banyak-banyak masakan yang dia orang ajar, aku paling suka skali masak BISKUT COKLAT FAMOUS AMOS. Hahaha baca nama biskut tu aku dah nak tergelak. Nama je camtu tapi rupa dia tak sama pun. Tapi aku panggil biskut coklat saja sudah ok.


Walaupun tak sama tapi rasa dia memang the best la. Tak la sesedap biskut famous amos yang ori tapi boleh la tahan. Bila aku try buat dekat rumah tak sampai dua hari dah habis. Tanda aku masak sedap la tu. Huhuhu. Perasan tak sudah. Tak susah pun buat biskut ni. Bahan pun tak ada la banyak sangat. Tapi yang penting sodap. Meh aku ajar cara mak buat ya.





Biskut Coklat

Bahan - bahan (Ayak):
- 250 gm tepung gandum
- 2tps serbuk koko
- 2tbsp tepung jagung
- 1/2 tpsmsoda bicarbonate
- 2tbsp susu tepung
- secubit garam

Bahan-bahan lain :
- 250 gm mentega
- 150 gm gula kastor
- 1/2 tps esen vanila
- 1 biji kuning telur
- 70gm cip coklat
- 70 gm badam cincang

Cara-cara:
1) Pukul mentega + gula castor + esen vanila sampai kembang.
2) Masukkan kuning telur pukul rata.
3) Masukkan bahan-bahan ayak dan kacau guna spatula ataupun tangan.
4) Masukkan cip coklat dan badam.
5) Bentukkan adunan kat dulang.
6) Bakar suhu 160 selama 15 - 20 minit.

No comments:

Post a Comment